Att jobba på kontor och röra sig tillräckligt

Nu förtiden är det riktigt många som jobbar på kontor. Det betyder ofta att det kan vara svårt att få in tillräckligt med rörelse i vardagen. Det är dock enormt viktigt att du tänker över hur mycket du sitter ner och hur mycket du går runt på kontoret och efter jobbet. Tänk på vad för typ av kontorsstol du sitter på, se exempelvis Valueshop.se. Att sitta rätt på jobbet är viktigt så att du bibehåller korrekt ställning och inte sliter onödigt mycket på kroppen. 

stol

Andra sätt du kan röra dig på när du är på jobbet

Kanske har du hört talas om såkallde balansbrädor. Det är en slags vippande bräda du står på medans du jobbar. På så sätt undgår du att få en alltför statisk arbetsposition.

 

Kanske har du en chef som är öppen för förslag när det gäller motion på jobbet. Det bästa är såklart om de anställda kan få lov att träna några timmar under arbetstid på gym men det är inte alla förunnat. Istället kanske du kan och dina kollegor kan träna 15 minuter tillsammans inne på kontoret. Kroppen kommer tacka dig om du gör ”plankan” och några situps på kontoret varje dag. Det är också ett utmärkt sätt att stärka sammanhållningen kollegor emellan på jobbet.

 

Om du är en av dem som håller en lång lunchpaus kan det vara en upplagt möjlighet att ta en promenad. Även om kontoret inte ligger mitt inne i stan med vackra omgivningar betyder det mycket för ditt humör om du kommer ut och rör dig lite varje dag och dessutom får solljus på dig nu under vinterhalvåret.

 

Finns det trappor på jobbet så är det en perfekt möjlighet att ta dessa istället för att åka hiss.

 

Följer du ovanstående råd är du en bra bit på väg mot undgå onödig ryggvärk pga för mycket stillasittande på kontoret.

Related posts